Rowery miejskie to, jak łatwo zauważyć, rowery przeznaczone do jazdy po mieście. Klasyczny tego typu rower nazywany jest holendrem, a jego parametry są następujące: 28 calowe koła (można jednak spotkać też miejskie rowery na kołach 26 i 27 calowych), szeroka i giętka kierownica, szerokie siodełko, krótka rama (co pozwala na jazdę w wyprostowanej pozycji), błotniki, osłona na łańcuch, nóżka, tylny bagażnik (często koszyk na zakupy zamocowany na kierownicy).
Podstawową różnicą między rowerami miejski, a rowerami górskimi jest fakt, że kiedy te ostatnie posiadają zmienne przełożenia i przednie oraz tylne hamulce, to pierwsze przełożeń z reguły nie posiadają, natomiast jeśli mowa o hamulcu to jest on wyłącznie tylny (typu torpedo).
Czasem zdarzają się rowery miejskie, które posiadają przerzutki, jednak ich rodzaj zależy od modelu danego roweru, kraju, w jakim jest on produkowany oraz od samego producenta. Dlatego właśnie jedne rowery miejskie posiadają przerzutki zewnętrzne, inne przerzutki wewnętrzne, a jeszcze inne nie posiadają żadnych przerzutek.
Warto wiedzieć, że…
Holandia to państwo, w którym produkowanych jest najwięcej rowerów miejskich w całej Europie. Ich charakterystyczną cechą są przerzutki wewnętrzne (planetarne), które są zamocowane w tylnej piaście) oraz hamulce bębnowe lub torpedo.
Dla zobrazowania różnicy między rowerami produkowanymi w Holandii, a tymi, które są produkowane w innych europejskich krajach (np. Szwajcarii, Niemczech, czy Francji), trzeba dodać, że te, nazwijmy je, „inne rowery” mają zwykle przerzutki zewnętrzne i szczękowe hamulce.