MTB

Rower górski czy rower miejski?

Rowery górskie to jedne z najpopularniejszych (obok rowerów miejskich) rowerów na rynku. Czym charakteryzują się rowery górskie? Jak sama nawa wskazuje, są to rowery specjalnie przystosowane do jazdy po terenach górzystych.

Parametry klasycznego roweru górskiego – 26 lub 29 calowe koła, krótka, zwarta i wzmocniona rama, prześwit pod pedałami (większy niż u rowerów szosowych), mocne hamulce, możliwość szybkiej zmiany przełożeń, odporność na uderzenia i zabrudzenia, amortyzatory (przynajmniej z przodu), masa waha się od około 10 do 12 kilogramów (niektóre osiągają wagę nawet 7,5 kilograma!).

Podział rowerów górskich ze względu na amortyzację:

  • z pełną amortyzacją – full-suspension
  • bez jakiejkolwiek amortyzacji – rigid
  • jedynie z przednią amortyzacją – hradtaile
  • ze szczątkową amortyzacją tylną – softtaile

Po co rower górski?

Rowery górskie kupują przede wszystkim osoby, które interesują się jazdą na rowerze po urozmaiconych terenach. Rowery górskie są idealnie przystosowanym sprzętem do jazdy m.in. po lasach, terenach pagórkowatych, górach. Świetnie sprawdzają się podczas wyścigów przełajowych.

Istnieje kilka odmian rowerów górskich:

  • XC – cross country – rower idealny do jazdy po niejednolitym terenie. Warto wspomnieć, że tego typu rowery są najpopularniejsze w Polsce, dzięki swojej uniwersalności.
  • DH (zjazdowy)do 4x/dual-slalomu – nie posiada tylnego zawieszenia, co umożliwia jazdę po płaskim terenie.
  • FR – freeride – przeznaczony do jazdy po wcześniej przygotowanych trasach.
  • enduro – typowy rower do jazdy w trudnych, górskich warunkach.

Wygodny rower miejski

Rowery miejskie to, jak łatwo zauważyć, rowery przeznaczone do jazdy po mieście. Klasyczny tego typu rower nazywany jest holendrem, a jego parametry są następujące: 28 calowe koła (można jednak spotkać też miejskie rowery na kołach 26 i 27 calowych), szeroka i giętka kierownica, szerokie siodełko, krótka rama (co pozwala na jazdę w wyprostowanej pozycji), błotniki, osłona na łańcuch, nóżka, tylny bagażnik (często koszyk na zakupy zamocowany na kierownicy).

Rower miejski

Podstawową różnicą między rowerami miejski, a rowerami górskimi jest fakt, że kiedy te ostatnie posiadają zmienne przełożenia i przednie oraz tylne hamulce, to pierwsze przełożeń z reguły nie posiadają, natomiast jeśli mowa o hamulcu to jest on wyłącznie tylny (typu torpedo).

Czasem zdarzają się rowery miejskie, które posiadają przerzutki, jednak ich rodzaj zależy od modelu danego roweru, kraju, w jakim jest on produkowany oraz od samego producenta. Dlatego właśnie jedne rowery miejskie posiadają przerzutki zewnętrzne, inne przerzutki wewnętrzne, a jeszcze inne nie posiadają żadnych przerzutek.

Warto wiedzieć, że…

Holandia to państwo, w którym produkowanych jest najwięcej rowerów miejskich w całej Europie. Ich charakterystyczną cechą są przerzutki wewnętrzne (planetarne), które są zamocowane w tylnej piaście) oraz hamulce bębnowe lub torpedo.

Dla zobrazowania różnicy między rowerami produkowanymi w Holandii, a tymi, które są produkowane w innych europejskich krajach (np. Szwajcarii, Niemczech, czy Francji), trzeba dodać, że te, nazwijmy je, „inne rowery” mają zwykle przerzutki zewnętrzne i szczękowe hamulce.