Wymiana dętki

Wymiana dętki w rowerze – jak zrobić to szybko?

Niespodziewane przebicie dętki na trasie potrafi zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonego kolarza, pozostawiając go często w przysłowiowej kropce. Choć większość doświadczonych wielbicieli rowerów wozi ze sobą podstawowy sprzęt do awaryjnej wymiany dętki, nie każdy pamięta o zabraniu ze sobą zapasu, łatek czy odpowiednich do wykręcenia koła kluczy. Przychodzimy więc z pomocą: jak szybko wymienić dętkę w rowerze?

Przydatny sprzęt

Zanim zabierzesz się do wymiany dętki, sprawdź czy pod ręką masz wszystkie przydatne klucze i narzędzia. Wybierając się w trasę warto zabrać ze sobą uniwersalny klucz, przy którym nie będzie miał znaczenia rozmiar śruby, jaką przyjdzie nam odkręcić, choć dziś większość kół można z powodzeniem odkręcić tradycyjną 15.

Do wymiany przydadzą się też specjalne łyżki służące do ściągania opony z obręczy – staramy się raczej unikać korzystania ze śrubokrętów czy kluczy, bo te mogą jeszcze mocniej uszkodzić dętkę lub sama obręcz. I to właściwie wszystko! Potrzebna będzie też oczywiście zapasowa dętka lub łatki i odrobina cierpliwości.

Wymiana dętki krok po kroku

Pierwszym etapem wymiany dętki będzie oczywiście zdjęcie koła. Aby zrobić to szybko i sprawnie, zdejmując tylne koło ustaw przerzutki na najmniejszą zębatkę – koło przednie nie powinno stawiać większego oporu, natomiast tylne wyjmiesz odciągając lekko przerzutkę do góry. Pamiętaj, by przed wyjęciem koła wypiąć hamulce V-Brake, zbliżając ich ramiona do siebie i wyciągając je z zaczepu. W przypadku hamulców tarczowych problem ten oczywiście nie występuje.

Koło odkręcamy za pomocą nakrętek umieszczonych na końcu widelców, a w przypadku systemu szybkozamykającego, odpinając dźwigienkę blokującą i odkręcając nakrętkę po przeciwnej stronie zamykacza. Czas na zdjęcie opony.

Na tym etapie przydadzą się wspomniane łyżki do opon lub cokolwiek o łagodnym brzegu, który nie skaleczy dętki lub obręczy koła. W warunkach domowych możesz użyć nawet zwyczajnej łyżki kuchennej. Po co? Nie każdą oponę udaje się zdjąć gołymi rękoma, poruszając nią na boki i wyjmując z zacisku obręczy.

Zdejmując oponę odegnij ją ręką od obręczy i wsuń w szczelinę łyżkę, podważając w ten sposób brzeg opony. Celem jest tu całkowite zsunięcie opony z obręczy, które da ci możliwość swobodnego wyjęcia i obejrzenia dętki. Gdy wszystko jest już wyjęte, dokładnie obejrzyj oponę od wewnątrz i sprawdź, czy nie ma tam żadnych ostrych elementów czy przetarć, które mogły spowodować uszkodzenie dętki – nie chcemy przecież, by nowa pękła od razu po założeniu!

Pompowanie koła

Najszybszym sposobem na wymianę dętki jest oczywiście po prostu nałożenie nowej. Przed założeniem warto lekko ją napompować, by nabrała właściwego kształtu, choć w dalszym ciągu pozostała sflaczała i całkowicie elastyczna – napompowanej dętki na koło nie da się założyć. Pierwszym krokiem montażu będzie włożenie opony do obręczy w taki sposób, by znajdowała się w niej jednym rantem. Dętkę umieszczamy w oponie, wsuwając wentyl w otwór w obręczy i zakręcając go nakrętką, która ułatwi przytrzymanie dętki w  miejscu.

Dętkę należy delikatnie wsunąć w oponę na całej długości obwodu, pilnując by była ustawiona prosto i nie zaginała się. Dętka musi całkowicie schować się do opony, dlatego też po ustawieniu jej delikatnie zacznij wsuwać drugi rant opony w obręcz, pilnując by dętka nie została w żadnym punkcie przytrzaśnięta. Jeśli opona zacznie stawiać opór, co wcale nie jest rzadkością, pomóż sobie z montażem używanymi wcześniej łyżkami, podważając ją i wsuwając na właściwe miejsce. Pamiętaj, że dobrze zamontowana opona nie powinna wychodzić z obręczy.

Na tym etapie pozostaje już tylko pompowanie dętki. Zaczynamy powoli, tak by nabrała pełnego kształtu i sprawdzamy, czy opona faktycznie trzyma się na miejscu i nie ucieka z obręczy. Jeśli wszystko jest w porządku, napompuj dętkę do końca i zamontuj koło na miejscu dokładnie tak, jak zostało wyjęte. I gotowe! Kilka minut roboty i dętka gotowa do dalszej drogi. Jeżeli jednak wolisz pomoc profesjonalistów w tej sprawie, zajrzyj do serwisu rowerowego PM Bike i zleć kompletną wymianę dętek!