Czy zwykły rower można przerobić na elektryczny?

Kategoria Rodzaje rowerów

W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują rowery elektryczne. Rozwiązanie to jest dość kontrowersyjne, posiada wielu zwolenników jak i wielu przeciwników. Warto jednak pamiętać, że rower elektryczny nie jest napędzany mocą silnika. Silnik elektryczny ma za zadanie jedynie wspomagać rowerzystę podczas jazdy i to głównie z tego powodu rowery elektryczne cieszą się tak dużą popularnością. Niewiele osób wie, że istnieje także możliwość przerobienia zwykłego roweru w rower elektryczny.

Co jest potrzebne, aby przerobić rower na rower elektryczny?

Nie każdy rower będzie nadawał się idealnie do tego celu, dlatego najpierw trzeba sprawdzić, czy na pewno taka zmiana będzie możliwa w naszym rowerze. W celu przerobienia go na rower elektryczny niezbędne będzie kilka kluczowych części takich jak:

  • silnik elektryczny,
  • akumulator,
  • sterownik i czujnik prędkości,
  • manetka,
  • klamki hamulcowe lub magnetyczny czujnik hamowania,
  • komputer sterujący wraz z wyświetlaczem,
  • zestaw przewodów z wtyczkami,
  • niezbędne narzędzia podczas montażu.

Rowery Haibike

Na szczęście na rynku dostępne są gotowe zestawy służące do przerabiania rowerów na rowery elektryczne. Dzięki temu nie musimy wybierać poszczególnych elementów samodzielnie. W takim przypadku mamy pewność, że każdy z elementów zestawu dobrany jest odpowiednio i cały zestaw będzie działał prawidłowo.

Przerabianie zwykłego rowu w rower elektryczny

Silniki montowany w rowerze według prawa nie może mieć większej mocy ciągłej niż 250 W, a jego wspomaganie musi spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Wyróżnić można trzy podstawowe rodzaje silników:

  • Silnik montowany centralnie, w mechanizmie korbowym. Jest to rozwiązanie obecnie najczęściej spotykane wśród oryginalnych rowerów elektrycznych. Tego typu jednostka przenosi moc na tylne koło roweru poprzez łańcuch, czyli w taki sam sposób jak rowerzysta podczas pedałowania. Jest to rozwiązanie w wielu przypadkach najlepsze i bardzo uniwersalne, jednak nie każda konstrukcja ramy i suportu umożliwia jego zastosowanie. Dlatego przed wyborem trzeba sprawdzić, czy nasz rower umożliwia montaż tego typu napędu. Sam montaż jest dość prosty i w pierwszej kolejności wymaga demontażu korby oraz suportu. Następnie według instrukcji należy zamontować silnik, podłączyć czujniki, akumulator, manetki oraz wyświetlacz za pomocą przewodów. Ostatnim krokiem jest ponowny montaż zdjętych części, czyli korby i suportu.
  • Silnik montowany na piaście przedniego lub tylnego koła. Są to dwa różne rodzaje napędów elektrycznych, jednak ich zasada działania oraz sposób montażu jest bardzo podobny. Zestaw taki składa się najczęściej z gotowego koła, które jest wyposażone w napęd elektryczny i jego montaż polega jedynie na wymianie koła w rowerze, na to z napędem. Następnie należy zamontować i podłączyć pozostałe elementy takie jak: akumulator, czujniki, wyświetlacz oraz manetka. Taki napęd można również zamontować na istniejącym kole, jednak jest to dużo bardziej skomplikowana sprawa i wymaga odpowiedniej wiedzy na temat zaplatania kół i niezbędnych narzędzi.

Rowery Haibike

Czy przerabianie zwykłego roweru na rower elektryczny jest opłacalnym rozwiązaniem?

Niestety, pomimo że przerobienie własnego roweru na rower elektryczny może wydawać się znakomitym pomysłem, to jest to często rozwiązanie nieopłacalne. Głównym tego powodem jest cena i ogólne działanie napędu elektrycznego. W celu przerobienia roweru na rower elektryczny potrzebujemy całego zestawu niezbędnych części, który może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Do tego trzeba doliczyć wartość naszego roweru i wtedy koszty takiej inwestycji robią się już całkiem spore.

Najtańsze rowery elektryczne Haibike, w wersji elektrycznej kosztują już 10 000 zł, co sprawia, że przerabianie zwykłego roweru na rower elektryczny nie jest zbyt opłacalnym rozwiązaniem. Dodatkowo gotowe rowery elektryczne na pewno będą dużo lepiej współpracować z napędem elektrycznym, który został dokładnie przetestowany. Dlatego przerabianie zwykłych rowerów na rowery elektryczne należy traktować bardziej jako ciekawostkę, a chcąc mieć rower elektryczny, lepszym pomysłem będzie zakup gotowego roweru z napędem elektrycznym, który na pewno będzie działał lepiej, a jego cena będzie zbliżona do kosztów przerobienia zwykłego roweru.